…………………………………………………………………………………………………………………………………. 2

1-1- کلیات …………………………………………………………………………………………………………………………….. 2

1-2- مشکلات زیست محیطی ……………………………………………………………………………………………… 4

1-3- اهمیت موضوع ……………………………………………………………………………………………………………… 7

1-4- اهداف مطالعه ……………………………………………………………………………………………………………….. 8

1-5- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. 9

فصل دوم

2- مروری بر مطالعات …………………………………………………………………………………………………………….. 11

2-1-پژوهش‌های مربوط به کارایی آبزی‌پروری بدون ملاحظات زیست محیطی ………………. 11

2-3-پژوهش‌های مربوط به کارایی با تأکید بر ملاحظات زیست محیطی …………………………. 14

2-4- مطالعات مربوط به آلودگی محیط زیست ناشی از مزارع پرورش ماهی ………………….. 18

فصل سوم

3- تئوری و روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 24

3-1- مبانی نظری کارایی ………………………………………………………………………………………………………. 24

3-1-1- تعریف کارایی …………………………………………………………………………………………………………… 25

3-1-3- روش‌های محاسبه‌ی کارایی ……………………………………………………………………………………. 27

3-1-3-1- مرزی غیرپارامتری معین ……………………………………………………………………………………. 28

3-1-3-2- مرزی پارامتری معین  ………………………………………………………………………………………… 29

3-1-3-3- مرزی معین آماری ………………………………………………………………………………………………. 29

3-1-3-4- مرزی پارامتری تصادفی ………………………………………………………………………………………. 30

3-2- مدل مورد استفاده برای کارایی …………………………………………………………………………………… 33

3-2-1- تئوری تابع فاصله ای ستاده ……………………………………………………………………………………. 33

3-2-2- کارایی زیست محیطی …………………………………………………………………………………………….. 35

3-3- استخراج قیمت سایه‌ای آلودگی …………………………………………………………………………………. 37

3-4- محاسبه آلودگی ……………………………………………………………………………………………………………. 39

3-4-1- اثرات آلایندگی ماهیان پرورشی …………………………………………………………………………….. 39

3-5- روش جمع­آوری داده‌ها و روش نمونه گیری ………………………………………………………………. 40

3-5-1- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………… 40

3-5-2- منطقه مورد مطالعه …………………………………………………………………………………………………. 41

3-5-2-1- منابع آبی و قابلیت‌های استان فارس در پرورش ماهی ……………………………………. 41

3-5-2-2- تاریخچه پرورش ماهیان سردآبی در استان فارس ……………………………………………. 42

3-5-2-3- تولید ماهیان سردآبی در استان فارس و كل كشور …………………………………………. 42

فصل چهارم

4- نتایج و بحث ………………………………………………………………………………………………………………………. 45

4-1- ویژگی نمونه مورد مطالعه ……………………………………………………………………………………………. 45

4-1-1- ویژگی فردی جامعه آماری ……………………………………………………………………………………… 45

4-1-2- ویژگی مزارع مورد مطالعه ………………………………………………………………………………………. 46

4-2- وضعیت تغذیه­ای در مزارع پرورش ماهی مورد بررسی …………………………………………….. 48

4-3- نتایج محاسبه آلاینده‌ها ……………………………………………………………………………………………….. 49

4-5- کارایی مزارع پرورش ماهی قزل آلا مورد مطالعه ………………………………………………………. 52

4-5-1- کارایی مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا مورد مطالعه بدون در نظر گرفتن عوامل
محیطی………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52

4-5-2- محاسبه کشش نهاده‌های تولید ………………………………………………………………………………. 58

4-5-3- کارایی مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا با در نظر گرفتن عوامل محیطی ………………….. 60

4-5-4- محاسبه کشش عوامل تولید …………………………………………………………………………………… 66

4-6- کارایی زیست محیطی ………………………………………………………………………………………………….. 68

4-7- قیمت سایه‌ای آلاینده‌ها ………………………………………………………………………………………………. 71

4-8- مقایسه کارایی فنی با لحاظ محیط زیست و بدون در نظر گرفتن آن ……………………… 72

4-9- مقایسه کارایی به کارگیری نهاده‌ها و کارایی زیست محیطی ……………………………………. 76

4-10- مقایسه کارایی فنی و کارایی زیست محیطی ………………………………………………………….. 78

فصل پنجم

5- نتیجه ­گیری و پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………… 80

5-1- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………… 80

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 مقالات و پایان نامه ارشد

 

5-2- نتیجه ­گیری ……………………………………………………………………………………………………………………. 82

5-3- پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………….. 85

فهرست

 200)ر مزارع پرورش هارا به صورت جداگانه محاسبه کرده ه کارایی دارد.  نواوری اقع پیش نیاز هر گونه فعالیت تلقی می‌شود.و آجایی///

//منابع ……………………………… 87

– کلیات

یکی از اساسی­ترین نقش­های کشاورزی تامین غذای کافی و ایجاد امنیت غذایی می‌باشد. در میان مواد غذایی گوناگون که در بخش کشاورزی تولید می‌شود مواد پروتئینی از اهمیت

پرورش آبزیان به خصوص در کشور‌های که توانایی گسترش منابع دریایی خود را ندارند، راه مناسب برای تأمین بخشی از نیازهای غذایی و پروتئینی محسوب می‌شود. با این شیوه می‌توان تولید ماهی را به سرعت افزایش داد و با افزایش درآمد کشاورزان کوچک، زمینه اشتغال مطمئنی برای آنها فراهم آورد. ماهی علاوه بر مصارف انسانی، در تغذیه دام و طیور نیز کاربرد دارد. از این رو پرورش ماهی از طریق فعال کردن بخش وسیعی از صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضمن گسترش دامنه اشتغال به بخش صنعت و به ویژه صنایع روستایی، ارزش افزوده قابل توجهی نیز ایجاد می‌کند (خیاطی و مشعوفی، 1386).

در ایران تعداد این مزارع از 306 مزرعه در سال 1379 به 1607 مزرعه در سال 1390 رسیده و میزان تولید این مزارع نیز از 9000 تن به 106409 تن در سال 1390 افزایش یافته است که 29/37 درصد از کل تولید آبزیان پرورشی کشور را شامل می‌شود. (آمارنامه شیلات ایران، 1390). استان فارس از پتانسیل بالایی برای پرورش ماهی سردابی و به ویژه قزل‌آلا برخوردار است. بررسی سهم استان فارس از كل ماهیان سردآبی تولید شده در كل كشور نشان می‌دهد كه سهم تولید استان فارس در كل تولید كشور طی سال‌های 76-1374 به ترتیب 8/23، 26 و 5/28 درصد بوده كه ضمن اینكه رقم عمده‌ای از تولید كشور را شامل می‌شود، حاکی از روند صعودی می‌باشد. از سال 1379 تا سال 1381 سهم تولید استان فارس در كل تولید كشور به ترتیب 4/14، 13 و 4/12 می‌باشد این ارقام برای سال 90 برابر با 5 درصد بوده است. شایان ذكر است كه استان فارس طی سال‌های 1377 تا 1379 در بین استان‌های كشور مقام اول را در تولید ماهیان سردآبی داشته است (گزارش عملكرد شیلات استان فارس، 1386و1382).

عمده واحد‌های پرورش ماهی در استان فارس را مزارع سردابی انفرادی تشكیل می­دهد. تعداد مزارع انفرادی فعال پرورش ماهی سردآبی استان در سال 1382، 45 مزرعه بوده است. در سال‌های اخیر به دنبال بروز خشكسالی برخی از واحد‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند اما در عین حال واحد‌های زیادی نیز به تولید وارد شده‌اند. به گونه ای كه تعداد واحد‌های انفرادی فعال پرورش ماهی در سال 1390، 83 واحد بوده است. همچنین مساحت مفید فعال از 1314700 مترمربع در سال 1382 به 160130 مترمربع در سال 1390 افزایش یافته است (گزارش عملكرد شیلات استان فارس، 1390و1382).

1-2- مشکلات زیست محیطی

پساب کارگاه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا به طور عمده سه دسته آلاینده می‌باشند (سلونگ و هلفریچ[3]، 1998):

  1. مواد جامد معلق که شامل بقایای غذای و مدفوع ماهی است.
  2. مواد محلول که توسط ماهی به محیط آزاد می‌شود که بیشتر این مواد شامل کربن آلی و ترکیبات ازته محلول (آمونیم و اوره) است.

دو دسته مواد ذکر شده باعث اختلالات شیمیایی آب، ناشی از فرایندهای تجزیه مواد می‌گردد که مهمترین آنها افزایش BOD [4]، COD[5]، ازت آمونیاکی، نیترات، نوسانات شدید اکسیژن  و تغییرات PH ناشی از بهم خوردن موازنه شیمیایی در آب می‌باشد.

  1. مواد شیمیایی باقیمانده از درمان های دارویی انجام شده مثل سولفات مس و فرمالین، قارچ کش‌هایی مثل مالاشیت گرین و انواع مختلف آنتی بیوتیک ها مثل سولفانامیدها و حتی در مقادیر نسبتاً کم خود از عوامل تشدید کننده اختلالات شیمیایی در آب می‌باشد.

از آنجایی که دستیابی به هر مقدار معینی از تولید ماهی قزل‌آلا در محیط‌های آبی مستلزم مصرف مواد غذایی در مراکز پرورش ماهی می‌باشد و پساب این کارگاه‌ها سبب افت شدید کیفیت آب دریافت‌کننده پساب، می‌گردد و در شرایطی که کارگاه‌های ایجاد شده در فواصل بسیار کم و بدون هر گونه سیستم بیولوژیکی آب‌های خروجی را به رودخانه رها می‌سازند، این اثر تشدید می‌گردد (اسماعیلی ساری، 1379).

تغییرات ایجاد شده توسط پساب مزارع پرورش ماهی در محیط، می‌تواند به طور مستقیم بر منافع سایر استفاده کنندگان از آب که در مسیر آب و پس از مزرعه پرورش ماهی قرار می‌گیرند، اثرات مخرب داشته باشد. در صورتی که آب رودخانه‌ای که پساب مزرعه پرورش ماهی به داخل آن ریخته می‌شود پس از رسیدن به مدخل ورودی مزرعه پرورش ماهی بعدی از نظر خصوصیات شیمیایی کاملاً به حالت اول برنمی‌گردد، ممکن است اکسیژن آب به سطح اولیه خود برگردد اما شفافیت طبیعی آب به دلیل وجود مواد جامد معلق در آب از بین نمی‌رود. اثرات افزایش تخلیه مقادیر بسیار زیاد و پیاپی پساب اصلاح نشده حاصل از مزارع پرورش ماهی، می‌تواند مخرب و فاجعه آمیز باشد (واعظ تهرانی و همکاران، 1383).

[1]. Asche et al.

[2]. Naylor et al.

[3]. Selong and Helfrich.

[4]. تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (بار آلی) مقدار میلی گرم اکسیژنی است که به منظور اکسیده کردن مواد آلی موجود در یک لیتر پساب در دمای 20 درجه سانتی ­گراد در پنج روز نخست توسط باکتری­ های هوازی لازم است.

[5]. مقدار اکسیزن لازم برای فعل و انفعالات شیمیایی مواد آلی و تبدیل آنها به مواد ساده­تر به کمک اکسید کننده قوی در محیط اسیدی در حرارت جوش می باشد (سعیدی، 1379).

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...