گیاهان بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان از زمان های بسیار قدیم بوده و نقش بسیار مهمی در گوناگونی زیستی داشته اند. به طوری که 90% انرژی و 88% پروتئین مورد نیاز انسان را تامین     می کنند (گیری[1] و همکاران، 2004). گل و گلکاری از زمان­های قدیم تا به امروز با خون ایرانی آمیخته و هنوز هم آثار این عشق و علاقه در فرهنگ ایران زمین پایدار باقی مانده است. پادشاهان پیشدادی (به ویژه منوچهرشاه) که علاقه وافری به­گل و گیاه داشتند، در هنگام کوچ، بذورر گیاهان وحشی یا بوته های آن ها را جمع آوری می­کردند و وقتی که در فلات ایران اسکان یافتند، خود طراحی باغ کرده و بوته گل­ها یا بذور آن­ها را با ذوق و سلیقه خاص خود در آن مکان کشت می­نمودند (حکمتی، 1387). اگرچه در آن دوران هنوز گل­ها به صورت امروزی بهنژادی نشده بودند و حالت وحشی و خودرو داشتند، ولی با ترکیب و هماهنگی رنگ خود، به محیط زندگی، زیبایی خاصی می بخشیدند. فرهنگ پرورش گل از همان دوران قدیم مرسوم و تا امروز ادامه یافته و موجب علاقمندی ایرانیان به گل و گیاهان شده است (حکمتی، 1387). امروزه از گیاهان یا محصولات به دست آمده از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. یک ­چهارم داروهای تولید شده، حاوی عصاره­های گیاهی یا تركیب­هایی هستند كه از مواد گیاهی به دست آمده­اند یا بر اساس تركیب های گیاهی، مدل­سازی شده ­اند (تریپاتی و تریپاتی[2]،2003، وایت[3]، 1934).

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 مقالات و پایان نامه ارشد

 نیاز بشر به فرآورده های طبیعی گیاهان روزافزون شده ­است، چرا كه تولید آزمایشگاهی برخی از این فرآورده ­ها به علت پیچیدگی ساختار آنها بسیار مشكل است (جابلونسکی[4]، 1954).

1-1- اهمیت درختان جنگلی

1-2- اهمیت گیاهان زینتی

 گل ها دیر زمانی است که با تمدن و فرهنگ مردم آمیخته شده اند. امروزه انسان ها به ویژه در زندگی آپارتمان نشینی به همنشینی با گل نیاز دارند. از جنبه اقتصادی نیز گلکاری می تواند بسیار درآمدزا و سود آور باشد و یک حرفه اشتغال زاست. محیط زیست شهری با گسترش روزافزون تاسیسات و ساختمان های شهری، چهره ای بس خشن دارد که نه تنها از میزان درد انسان نمی کاهد، بلکه انسان را از دیار باری تعالی دور نگه می دارد، چرا که ساختمان ها هر قدر معماری زیبایی هم داشته باشند، ساخته بشرند و وجود آن ها به دور از طبیعت است. گل این زیباترین عنصر هستی، نه تنها وجودش در دشت­ها، شهرها و خانه ها عامل زیبایی محیط است، بلکه عطر دلپذیر و زیبایی مطلقش، انسان های خردمند را به تفکر درباره­ عظمت پروردگار وا می دارد (مشیری، 1345). از چهار دهه ای که بشر انقراض بسیاری از گونه‌های زیستی (جانوری و گیاهی) را در محیط زندگی خود مشاهده می‌کند، گوناگونی زیست بوم و حفظ آن برای پایداری زندگی در کره زمین اهمیت بیشتری یافته است (http://www.unep.org).

1-3- اهمیت گیاهان دارویی

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...