بهره ­برداری بی­رویه از منابع پایه، محدودیت در توسعه تولیدات کشاورزی، تخریب مراتع و خشکسالی از جمله عواملی هستند که محدودیت منابع مواد خوراکی در دسترس برای تغذیه دام را موجب گردیده‌اند. سالانه حجم عظیمی از بقایای کشاورزی حاصل می­ شود که می­توان از آنها درتغذیه دام استفاده نمود (فضائلی و زاهدی فر،  1383).  به طور کلی بیش از نیمی از منابع گیاهی تولیدی در کشور به صورت پس­مانده و تولیدات  فرعی در مزارع و باغات و نیز اماکن فراوری محصولات کشاورزی بر جای می­ماند که دآرای ارزش غذایی متنوعی بوده و می­توان از آنها در تغذیه دام استفاده نمود. با انجام پژوهش­ها و افزایش اطلاعات مربوط به ارزش غذایی پس­ماند­ها، توسعه و به کارگیری فن­آوری­های مناسب جهت فرآوری و غنی­سازی و تلاش برای کاهش اثرات برخی مواد ضد تغذیه‌ای موجود در آنها، کاربرد آنها در تغذیه دام، امکان پذیر بوده و می­توان به کمک آنها برخی از محدودیت­های موجود در رابطه با خوراک دام را برطرف نمود.

انار از جمله محصولات کشاورزی است که فرآورده ­های فرعی آن (پوست و تفاله دانه) حدود 40 تا 45 درصد وزن میوه را تشکیل می­دهد ولی اطلاعات اندکی درباره ارزش غذایی آن وجود دارد.  یکی از محدودیت­های استفاده از  پوست میوه انار مقادیر بالای تانن در آن می­باشد که علاوه بر خاصیت قابض بودن سبب رسوب پروتئین­های موجود در ساختمان میکروارگانیسم­های شکمبه دام نیز می­ شود. پوست میوه انار علاوه بر تانن دارای آلکالوئید  نیز می‌باشد (فیضی، 1382). میزان تانن پوست انار 2/206 گرم در کیلو گرم ماده خشک می­باشد (فیضی و همکاران، 1389). عمده ترین ویژگی تانن­ها ظرفیت باند شدن با پروتئین‌ها می‌باشد که باعث اثر ممانعت آنزیمی می‌گردد (دانش مسگران، 1388).

نشخوار­کنندگان نیز همانند تک معده­ای­ها به مواد غذایی حاوی اسید ­آمینه ضروری احتیاج دارند. اگر چه میکروارگانیسم­های شکمبه منبع عمده تامین کننده پروتئین بوده و الگوی اسیدهای آمینه جیره را تغییر می­دهند. در نتیجه، منابع اسید­آمینه که از شکمبه وارد روده باریک شده و دارای قابلیت جذب هستند، از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. زمانی که پروتئین میکروبی به دلایلی محدود باشد و یا احتیاجات اسید آمینه­ای حیوان زیاد باشد، ممکن است پروتئین میکروبی تکافوی نیاز حیوان برای نگهداری و تولید (رشد و شیردهی) را نکند (مارجین[1] و تیت گمر[2]، 1992). متیونین یکی از اولین اسیدهای آمینه محدود کننده برای شیر و پروتئین شیر در بسیاری از جیره­ های غذایی گاوهای شیری است. متیونین موجود در جیره غذایی ابتدا تحت تاثیر تجزیه میکروبی قرار می­گیرد و سپس از شکمبه عبور و در روده بزرگ جذب شده و در دسترس سلول­های بدن قرار می­گیرد. جریان متیونین در روده بزرگ می ­تواند با اضافه کردن مکمل متیونین و یا حمایت تولید پروتئین میکروبی افزایش یابد به دنبال آن جریان پروتئین میکربی در روده کوچک افزایش می­یابد. 80-50 درصد پروتین­ها از تولید پروتئین میکروبی در روده بزرگ بوجود می ­آید که ترکیب اسید­های آمینه آنها شبیه شیر است. توانایی تانن در باند شدن با پروتئین‌ها سال­هاست كه اثبات شده است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته است. نمونه تاریخی آن تهیه چرم از پوست حیوانات با بهره گرفتن از عصاره گیاهان حاوی تانن می‌باشد. چگونگی واكنش تانن و پروتئین به ساختار پروتئین و تانن واكنش ‌دهنده بستگی دارد. خصوصیات پروتئین كه می تواند باعث ایجاد پیوند قوی با تانن ‌شود، شامل وزن مولكولی زیاد، داشتن ساختمان باز و انعطاف‌پذیر و غنی‌بودن از اسید آمینه پرولین می‌باشد. همچنین خصوصیات تانن كه باعث ایجاد كمپلكس تانن ـ پروتئین می‌شود شامل وزن مولكولی زیاد و ساختار گسترده و انعطاف‌پذیر می‌باشد(هروات[3]، 1981).

در ایران تا كنون در مورد تعیین اثر تانن بر روی اسیدهای آمینه در شكمبه گزارشی منتشر نشده است. همچنین در مورد بازده استفاده از پوست انار در تغذیه دام نیز تحقیقات كمی انجام شده است. بنابراین این پژوهش در مورد بررسی تاثیر افزودن متیونین به جیره‌های حاوی تانن بر عملکرد رشد و قابلیت هضم مواد مغذی در بره‌های عربی بر اساس فرضیه های زیر انجام شد.

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 پایان نامه و مقاله

 

 

 

1-2 فرضیه ­ها

H0– افزودن متیونین به جیره حاوی پوست انار تاثیری بر فراسنجه تولید گاز  جیره ندارد.

H1– افزودن متیونین به جیره حاوی پوست انار می‌تواند فراسنجه تولید گاز  جیره را تحت تاثیر قرار دهد.

H0– تاثیر تانن بر هضم مواد مغذی با افزودن متیونین تغییر نمی‌یابد.

H1– تاثیر تانن بر هضم مواد مغذی با افزودن متیونین تغییر می‌یابد.

H0– افزودن متیونین به جیره حاوی تانن تاثیری بر الگوی رشد و اجزای لاشه بره‌های تغذیه شده با این جیره‌ها ندارد.

H1– افزودن متیونین به جیره حاوی تانن می‌تواند الگوی رشد و اجزای لاشه بره‌های تغذیه شده با این جیره‌ها را

تحت تاثیر قرار دهد.

1-3 اهداف پایان نامه:

  • بررسی تاثیر افزودن متیونین به جیره حاوی پوست انار بر فراسنجه تولید گاز جیره
  • بررس تاثیر تانن بر هضم مواد مغذی با افزودن متیونین
  • بررسی تاثیر افزودن متیونین به جیره حاوی تانن بر الگوی رشد و اجزای لاشه بره‌های تغذیه شده با این جیره‌ها

1-4 نوآوری

افزودن  متیونین به جیره­ های حاوی تانن در نشخوار کنندگان کوچک در راستای کاهش اثرات ضد تغذیه‌ای آن و بهبود عملکرد حیوان

[1] – Merchen

[2] – Titgemeyer

[3] – Horvath

 

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...