مقایسه ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری |
. 56
5-2 خلاصه پژوهش…. 56
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 57
5-3-1 سوال پژوهشی اول.. 57
5-3-2 سوال پژوهشی دوم. 58
5-3-3 سوال پژوهشی سوم. 60
5-3-4 سوال پژوهشی چهارم. 61
5-3-5 سوال پژوهشی پنجم.. 62
5-4 نتیجه گیری.. 63
5-5 محدودیت های پژوهش…. 64
5-6 پیشنهادها 64
5-6-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 64
5-6-2 پیشنهادهای کاربردی.. 65
فهرست منابع
منابع فارسی….. 66
منابع انگلیسی… 69
کلیات
پیشرفتهای شگفتآور تکنولوژی در قرن حاضر با ماشینی شدن زندگی توأم شده است. این امر تحرکات و فعالیتهای بدنی را با کاهش چشمگیری همراه ساخته و باعث شده است تا فقر حرکتی، تحلیل شدید قوای جسمانی را به همراه داشته باشد. ضعف جسمانی و روانی ناشی از این بی تحرکیها، زندگی انسانها را بیش از پیش با تهدید جدی مواجه ساخته است. از این رو، پژوهشگران و محققان برای مقابله با این خطرات، توجه به تربیت بدنی و علوم ورزشی را امری الزامی میدانند؛ زیرا تأثیر مثبت فعالیتهای بدنی که عمیقاً با طبیعت انسان مناسب است، می تواند موجبات آرامش اعصاب خسته از زندگی ماشینی را فراهم آورد و از تبدیل اجتماعات امروزی به جوامع رنجور و فرتوت جلوگیری نماید (توسلی، 1388).
“تربیت بدنی و ورزش[1]“، مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکارناپذیر است. تربیت بدنی، بخش تکمیلی تعلیم و تربیت است که از طریق فعالیتهای جسمانی[2] و بدنی به شکوفایی استعدادها کمک می کند شکوفایی علمی و آموزشی دانش آموزان هنگامی میسر است که در زمینه های مساعدی از سلامت جسمی و روحی[3]، رشد، نشاط و تحرك فرهنگی و تربیتی استوار باشد. انجام این رسالت در مکان مقدس مدرسه با تنظیم برنامه های آموزشی متناسب در حیطههای مختلف تربیتی و متناسب با نیازهای دانش آموزان امکان پذیر است (عباس نیا، 1373).
بنابراین سلامت افراد واقع در سنین مدرسه می تواند نقش اصلی را در موفقیت و توسعه یک كشور ایفا نماید، زیرا فرد در مدرسه به دلیل تعامل با دانش آموزان دیگر و معلم رفتارهای بهداشتی را فرا گرفته و سبك زندگی خود را شكل میدهد(لانگ و همکاران[7]، 2000).
مقایسه هنرستان تربیت بدنی و دیگر مدارس در رشته منتخب متوسطه نظری در دروس تئوری عمومی و تخصصی خلاصه نمیگردد، بلکه واحدهای عملیکارگاهی مهمترین بخش مقایسه را در بر میگیرد. دانش آموزان پسر هنرستان تربیتبدنی و علوم ورزشی درطی دو سال متوالی،10رشته ورزشی عملی را بعد از این که در پایان سال اول متوسطهی عمومی انتخاب رشته نمودن به کسب یادگیری شناختی و همراه با بالابردن مهارت عملی میپردازند. در سال اول ورودشان در آموزشگاه، ورزشهای فوتبال، والیبال، شنا، آمادگیجسمانی و ژیمناستیک را به صورت 18واحد درسی که درهفته هر رشته 4 ساعت میباشد را گذرانده و در سال دوم حضورشان ورزشهای بسکتبال، دو و میدانی، هندبال، کشتی و تنیس رویمیز با همان تعداد ساعت در هفته میگذرانند وجود دروس تئوری تخصصی شامل ایمنی و کمکهایاولیه ، تغذیه وبهداشت موادغذایی، سالنها و اماکن ورزشی، جداول مسابقاتورزشی، روانشناسی عمومی،فیزیولوژی، آناتومی انسانی، آزمونهای ورزشی و زبانتخصصی باعث گردیده است تا علم و عمل درکنار یکدیگر یک شیوه نوین علمی را در تفکر هنرجویان تربیتبدنی ایجاد نماید.
در مدارس نظری دروس به صورت تئوری و در محیطی که به آن کلاس گفته می شود تدریس می شود و تنها 2 یا 3 درس در هر سال عملی میباشد که طی سه سال فرا گرفته
علاقهمند به انجام فعالیتهای ورزشی در رشته های مختلف هستند، ساعات متوالی از کلاسهای خود را به فعالیتهای آموزشی اشتغال دارند. لذا با توجه به مطالب ذکر شده و تفاوت در میزان ساعات ورزشی هنرستانهای تربیت بدنی و مدارس متوسطه و همچنین اهمیت سلامت عمومی در این گروه سنی و رابطه آن با ورزش تحقیق حاضر به مقایسه سلامت عمومی
خرید اینترنتی فایل متن کامل :
دانش آموزان این مدارس می پردازد.
1-2- بیان مسأله
با تأمل در شرایط نوین اجتماعی و بررسی علل و مشکلات زندگی بشری در عرصه سلامت جسمی و روحی، در مییابیم که انسان امروزی وارث نسلهایی است که تکتک سلولهای وجودیشان با تلاش و فعالیت بدنی همراه بوده است. هزاران سال حرکت و فعالیت در طول رشد و توسعه بافتهای زنده بشر، بصورت شگفتانگیزی سلولهای بدنی را تحت تأثیر قرار داده و برنامه ریزی درونی آنها را طوری تنظیم کرده است که سلول با حرکت و فعالیت، زنده است و اگر به هر دلیلی این نیاز طبیعی به طور اصولی بر طرف نشود، اختلال در عملکرد ایجاد شده و زمینه ایجاد بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی، ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی را فراهم مینماید(سلیمی آوانسر، 1390). خوشبختانه هر روز که میگذرد ثمرات فعالیتهای ورزشی آشکارتر می شود، تا آنجا که در آستانه قرن بیست و یکم اجرای حرکات ورزشی برای پیشگیری و حتی مداوای اکثر بیماریها کاربرد حیاتی پیدا کرده است. از این رو به موازات این تحولات، امروزه آموزش تربیت بدنی و علوم ورزشی[16] در جهان نقش علمی با ارزشی یافته و یادگیری مهارت انسان را قادر می سازد برای ارضای نیازهای روانی و حرکتی خود به طور مداوم به تمرین بپردازد (توسلی، 1388).
یكی از عادتهای مناسب بهداشتی یا رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی ، فعالیتهای حركتی و ورزشی منظم است كه بر روی سلامتی انسان آثار مثبتی دارد ؛ به گونه ای كه زمینه
اختلالهای روانشناختی و جسمانی را كاهش و بهداشت روانی را افزایش میدهد( فوئنتس و دیز[17]، 2010).
از نظر محققین یکی از روشهای مورد استفاده در جهت کاستن مشکلات روانی و بخصوص افسردگی ، اضطراب و افزایش عزت نفس ، بهره گیری از تمرینات ورزشی است (رحمانی نیا، 1373).
در قرنهای پیشین انسانها بیشتر در معرض بیماریهای واگیردار قرار داشتند . اما امروزه وجود اختلالات روانی با انواع و شدتهای مختلف بیشتر به چشم میخورد (دادستان[18]، 2008).
یکی از عواملی که سلامت عمومی را بیش از سایر عوامل تحت تأثیر قرار میدهد، مسائل روانشناختی و اختلال در عملکرد روانی – اجتماعی میباشد . در ایران 6/17 درصد از گروه سنی 24-15 سال اختلالات روانی را تجربه می کنند (نوربالا و محمد، 80-1379).
ارتباط بین جسم و روان موضوعی است که از گذشته تاکنون توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است . جسم و روان تأثیر غیر قابل انکاری بر روی یکدیگر داشته و هر تجربهای که ذهن و یا جسم کسب کند ، کل ارگانیسم را تحت تأثیر قرار میدهد . مسلم
” هنرستان تربیت بدنی” مکانی مناسب میباشد که دانش آموزان همراه با رشد سلامت عمومی، شناختی وکسب مهارتهای ورزشی به حرفهای علاقهمند میشوند که شامل همه استانداردهای تخصصی معلم ورزش شدن را در حال و آینده را دارا میباشد . بیگمان برخوردازی از سلامت عمومی در همه ابعاد آن (جسم و روان ) به ویژه بعد روانی عامل اصلی تعادل رفتار اجتماعی و شخصیت افراد را تشکیل میدهد .
در طی دوران تحصیل ( متوسطه )، شانس و شرایط ورود به رشته تربیتبدنی با حداقل دشواریها برای نوجوانانی که بر اساس تفکرات سنتی (جدا بودن راه درس و دانش از ورزش و فعالیت ) ، باز هم به دنبال دستیابی به آرزوهای خود در محیط ورزش در حین تحصیل
میباشند با مکانی به نام هنرستان تربیت بدنی آشنا میشوند. موقعیت اجتماعی ورزشکار در جامعه کنونی یکی دیگر از انگیزه هایی است که خیل دانش آموزان را به سوی این مدارس میکشاند تا بتوانند در اجتماعی که در آن زندگی می کنند به ایدهآلها و آرزوهای دست نیافتنی خود برسند .
انتخاب مستندات و مطالب مرتبط با ” اختیاری بودن، لذتبخش بودن “، حضور در محیط فعالیت بدنی و انجام فعالیتهای ورزشی غیر/ رقابتی توسط افراد همواره سبب افزایش توانمندی ذهنی- روانی در کنار منافع جسمانی-حرکتی میشود، اما! آیا مکلف بودن دانش آموزان هنرستانهای ورزشی به حضور منظم در کلاسهای آموزشی- علمی مهارت های رشته های ورزشی متنوع که گاهاً با شرایط جسمانی-حرکتی و یا روحیات آنان نیز سازگاری کامل ندارد، و انجام متوالی فعالیتهای تمرینی-آموزشی به منظور تسلط بر اجرای مهارت های مورد نیاز انجام هر ورزش بخصوص، نیز می تواند همچون شرایط طبیعی انتخاب و لذت بردن از ورزش، سبب انبساط خاطر و تقویت بنیه روانی آنان شود؟
بنابراین با توجه به اینکه دانش آموزان هنرستانهای ورزش نوجوانانی هستند که مطابق با برنامه های تدوین شده برای این مقطع ” میبایست بصورت موظف ” روزانه چندین ساعت در محیط فعالیتهای ورزشی- آموزشی حضور داشته باشند و به همین لحاظ شرایط نسبتاً متفاوتی را در مقایسه با دیگر همسالان خود در سایر دبیرستانها تجربه مینمایند، بازهم از منافع و مزایای تجربه حضور و انجام داوطلبانه فعالیتهای بدنی و ورزشی ( همچون دیگران) بهرهمند میشوند؟! و همچنین با توجه به این که بررسی و ارزیابی سطح سلامت روانی (عمومی) افراد در هر دورهای از زندگی می تواند ملاک قابل قبولی برای امید به زندگی و پیشرفت در سایر ابعاد آن محسوب شود، لذا محقق در پی بررسی این موضوع بر آمده که آیا از دیدگاه روانشناختی تفاوتی بین این گروه ها (دانش آموزان تربیت بدنی در مقایسه با سایر همسالان در دیگر دبیرستانها و…) وجود دارد یا خیر؟ و همچنین وجود جبر و نداشتن اختیار در انتخاب نوع ورزشها و فعالیتها در هنرستان تربیتبدنی برای آنان سلامت عمومی در پی خواهد داشت یا خیر؟
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-08] [ 09:02:00 ب.ظ ]
|