4-7- واکاوی مدل علی عوامل موثر بر استفاده اینترنت در میان اعضای کلینیک هایگیاهپزشکی84

4-7-1-تفکیک اثرات علی متغیرها بر توانمندی استفاده ازاینترنت… 86

4-7-2-تفکیک اثرات علی متغیرها بر سودمندی استفاده از اینترنت… 86

4-7-3-تفکیک اثرات علی متغیرها بر آسانی استفاده از اینترنت… 88

4-7-4-تفکیک اثرات علی متغیرها بر نگرش نسبت به استفاده از اینترنت… 89

4-7-5-تفکیک اثرات علی متغیرها بر تصمیم نسبت به استفاده از اینترنت… 90

4-7-6-تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده از اینترنت… 92

فصل پنجم.. 94

نتیجه‌گیری و پیشنهادها 95

5-1- خلاصه یافته‌ها و بحث… 95

5-1-1- ویژگی‌های اعضای  کلینیک های گیاهپزشکی.. 95

5-1-2-  توصیف متغیرهای تحقیق.. 97

5-1-3- همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 98

5-1-3-1- همبستگی بین ویژگی های پاسخگویان و متغیرهای مدل پذیرش فناوری ( مربوط به رایانه) 98

5-1-3-2- همبستگی بین متغیرهای تحقیق و متغیرهای مدل پذیرش فناوری ( مربوط به   اینترنت) 99

5-1-4- تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده رایانه. 100

5-1-5- تفکیک اثرات علی متغیرها بر استفاده اینترنت… 101

5-2- پیشنهادها 103

5-2-1- محدودیت‌ها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 105

فهرست منابع   107

کلیات تحقیق

در دنیای پرشتاب كنونی، بسیاری از روش های آموزشی سنتی، ناكارآمد و كند هستند و قدرت كافی را برای انتقال مفاهیم جدید به فراگیران ندارند؛ بنابراین لازم است از ابزارهایی كه فناوری های نوین در اختیار ما قرار می دهند، در این زمینه به نحو احسن استفاده نماییم. از جمله این فناوری ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] (فاوا) است كه موجب خدمات و پیشرفت هایی بسیار درعرصه آموزش و یادگیری شده است. می توان با بهره گیری از ابزارها و روش هایی كه این فناوری ایجاد كرده است، ضمن افزایش سرعت در یادگیری، شرایط یادگیری را برای استعدادها و سلیقه های گوناگون فراهم آورد(نوروزی و همکاران، 1387). درعصر حاضر، اطلاع و اطلاع رسانی، مهمترین ابزار استراتژیک برای مدیریت و اداره صحیح همه واحدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محسوب می گردد. به دلیل اهمیت اطلاعات در فرایند تصمیم گیری، فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشم گیری در حال توسعه است و تمامی فعالیت های روزمره بشر را تحت تأثیر قرار داده است (زنگی آبادی و همکاران، 1389). اهمیت، جایگاه و چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانه و اینترنت یکی از زمینه های پژوهشی و نظری در تجزیه و تحلیل های اجتماعی تلقی می شود و حوزه های جدید نظری و پژوهشی در علوم اجتماعی نوین را به خود اختصاص داده است (زکی، 1385).

خرید اینترنتی فایل متن کامل :

 

 مقالات و پایان نامه ارشد

 

امروزه امكان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می نماید و جوامع مختلف، هر یک با توجه به زیرساخت های متعدد ایجاد شده از مزایای فن آوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می نمایند(اسدی و همکاران، 1388). آموزش، تجارت، بانکداری و دولت الکترونیکی همه تحت تاثیر این فناوری ها ظهور کرده اند و به مرور جای موارد مشابه خود را که در گذشته به صورت سنتی انجام می شد،    می گیرند (نجفی نیا، 1385). فاوا می تواند توسط عده کثیری مورد استفاده قرار بگیرد که شامل تلفن، ویدئو، تلویزیون، پیام نما، دورنگار می شود(Warren, 2002).

درك عواملی که موجب پذیرش یک فناوری می شوند و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوری های اطلاعاتی مورد نظر پذیرفته می شود از پژوهشهای مهم در زمینه فناوری اطلاعات است. به عبارتی این مسأله که چرا افراد، یک فناوری اطلاعاتی را می پذیرند و از آن استفاده         می کنند و یا برعکس، آن را نمی پذیرند و از آن استفاده نمی کنند از مهم ترین مباحث سیستمهای اطلاعاتی است(یعقوبی و شاکری، 1387). فناوری اطلاعات فرد را قادر می سازد تا از رایانه، برنامه های رایانه ای، نرم افزارهای پایگاه های اطلاعاتی و سایر اطلاعات به منظور موفقیت در رشته های مختلف دانشگاهی، محیط های كاری و اهداف شخصی استفاده كنند(علیزاده، 1385). یكی از دستاوردهای مهم فناوری اطلاعات، تأثیر و كاربرد رایانه و اینترنت در آموزش كلاس های درس، آموزش های مجازی و آموزش های از راه دور  است. این فناوری فرصت های آموزشی را برای هركس در هر كجا و هر زمان فراهم می كند؛ در حالی كه نظام های عادی و سنتی آموزشی از این مكان بی بهره اند (نجفی،1386). قرن 21 قرن دانایی و انقلاب اطلاعات است. یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و امروزه ثروتمندترین كشورها و جوامع انسانی، آنهایی هستند كه بیشترین دانش و آگاهی و اطلاعات را در اختیار دارند و یقیناً راهبری آموزش و پرورش آینده به عهده فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود (نوروزی و همکاران، 1387 ). در دنیای امروز، حضور اینترنت و بحث استفاده از تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات تا حدی پررنگ و برجسته شده است كه شاخص های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله شاخص های مهم در میزان توسعه یافتگی هر كشور محسوب   می شوند. بالاتر بودن این شاخص ها، بیانگر نیاز به بسترسازی، برنامه ریزی مطلوب و نیز میزان و سرعت انطباق جامعه با پیشرفت های فناوری و تحولات گریز ناپذیر آن در یک كشور است (آذر، 1389) .

با توجه به موارد گفته شده هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل موثر براستفاده فناوری  اطلاعات و ارتباطات توسط اعضای کلینیک های گیاهپزشکی استان فارس با بهره گرفتن از مدل پذیرش فناوری می باشد.در ادامه، به منظور روشن شدن موضوع به معرفی اهمیت موضوع، بیان مسئله، اهمیت تحقیق، سوالات، اهداف، پیشینه تحقیق و چارچوب نظری پرداخته خواهد شد.

1-1- اهمیت موضوع

در طی ده سال گذشته روند افزایشی قابل ملاحظه ای در استفاده از فاوا وجود داشته است و امروزه دسترسی کشاورزان به بازارهای اطلاعاتی از همیشه مهم تر است ( 2009,.Gakoru et al). فاوا می تواند به طرق مختلف در بخش های کشاورزی تاثیرگذار باشد به صورتی که       می تواند افراد محروم‌ و دور از دسترس‌ (كشاورزان‌ خرده‌پا، جوامع‌ روستایی‌ و حاشیه‌نشین‌های‌ شهری‌) رادر تمام‌ كشورها، اعم‌ از پیشرفته‌ و توسعه ‌نیافته‌ ، به‌طور نسبتا یكسانی‌ تحت‌ پوشش‌ قرار دهد. علیرغم‌ تلاش‌های‌ زیادی‌ كه‌ در سال‌های‌ گذشته‌ در زمینه‌ نشر و انتقال‌ دانش‌ كشاورزی‌ به ‌بهره‌برداران‌ آن‌ صورت‌ گرفته‌ است‌، حجم‌ زیادی‌ از دانش‌ و اطلاعات‌ هنوز دور از دسترس ‌بسیاری‌ از افراد  قرار دارد وآن ها نتوانسته اند از اطلاعات استفاده کنند. چون اطلاعات‌ به‌ تنهایی‌ مفید نیست‌، مگر این‌كه‌ بخش‌خاصی‌ از آن‌ سازمان‌ یافته‌ و از طریق‌ رابطه‌ بین‌ تولیدكنندگان‌ و مصرف‌كنندگان‌ آن‌ مورد‌ كاربرد قرار گیرد. با توجه به ناموزونی‌ در میزان‌ عملكرد محصولات‌ در بین‌ كشاورزان‌ نمونه‌، می توان از طریق‌ رساندن‌ اطلاعات‌ فنی‌ برای‌ تمامی‌ بهره‌برداران‌ كشاورزی‌،‌ امكان‌ كاربرد توصیه‌های‌ فنی‌ و فن‌آوری‌های‌ زراعی‌ را در بین‌ تعداد بیش‌تری‌ ازآن‌ ها ایجاد نمود. مهم‌ترین‌ این اطلاعات عبارتند از: اطلاعات‌ فنی‌ و مهارت‌های‌ تولیدی‌ بهتر و كارآمدتر برای‌ انجام‌ امور مزرعه‌ (واحدبهره ‌برداری‌)، اطلاعات‌ در زمینه‌ عوامل‌ خطرساز (ریسك‌)، كاهش‌ مخاطره‌ و ضایعات ‌تولیدی‌، و اطلاعات‌ پیش‌بینی‌های‌ اقلیمی‌ (آب‌ و هوا) و تنش‌های‌ محیطی. همچنین  فاوا می تواند از طریق‌ مرتبط ساختن‌ كشاورزان‌ با بازارها، فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ افراد دور از دسترس‌ را بهبود بخشیده  و كسب‌ و كار در نواحی‌ روستایی‌ توسعه ‌نیافته‌ را رونق‌ بیش‌تری‌ بدهد(عمادی، 1384). به طور کلی می توان گفت فاوا از طریق افزایش توانمندی در افراد و افزایش دسترسی به اطلاعات و توانایی وگزینش آن ها، نقش مثمر ثمری برای پیشرفت داشته باشد.

 


 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...